Pagina's

zaterdag 12 februari 2011

Juist spreken en juist luisteren

De studiegroep is deze maand bij elkaar geweest. Anne heeft voor dit blog daarvan een impressie geschreven.

We bestuderen Thay’s boek “ Het hart van Boeddha’s leer”. Voor vanavond hebben we allemaal hoofdstuk 12 gelezen. Nu zitten we bij elkaar en vertellen wat ons aansprak in de tekst.
We volgen ons vaste patroon: ieder van ons mag twee punten, vragen, kwesties naar voren brengen in het eerste rondje. Daarna kiezen we samen de thema’s die  we deze avond willen uitdiepen. Het kan zijn dat een vraag dringend is, of dat we samen geboeid zijn door hetzelfde punt.

Vanavond is de tekst wel bijzonder stellig: “Mededogen is de enige energie die ons kan helpen contact te maken met een ander mens”.  ‘Dat wordt  afzien’, denk ik stiekem.

We zijn alle vijf geraakt door verschillende fragmenten uit het hoofdstuk. Dit zijn onze vragen :

a Hoe kan ik me vrij en spontaan uiten als ik steeds  op moet letten of ik wel zorgvuldig luister en spreek? Ik voel me afgesloten door alles wat moet.
a Ik kan wel vastbesloten zijn alle conflicten bij te leggen en op te lossen, maar er is ook de  “ tegenpartij”. Als die niet wil, wordt het lastig.
a Hoe lang moet ik eigenlijk nemen om met mezelf in het reine te komen voor ik contact mag zoeken met de ander ? Wat los ik op in mezelf, en wat deel ik?
a Ik heb moeite met al te veel heiligheid in de ta. al. Dat maakt het juist luisteren moeilijk.
a Ondanks mijn goede hart komen er soms giftige woorden uit mij.

Deze avond oefenen we tijdens het spreken en luisteren om niet oordelen, niet  evalueren, niet te kritiseren. We passen op onze tellen. Gelukkig lachen we veel en we helpen elkaar aan een zekere luchtigheid.

Adem, je leeft!

Elke maand verheug ik me oprecht op de studieavond. Het is een genoegen om met gelijkgestemde zielen te mogen zoeken naar de praktische toepassingen van de geschreven woorden van de dharma. Er is geen plek waar ik zo vrijuit durf te spreken over wat me bezig houdt op het pad. Dank jullie wel, sanghavrienden van de Groningse studiegroep.

Anne van Lissa.

1 opmerking:

  1. Mee eens! Ik vind het heerlijk om met gelijkgestemden uit te wisselen n.a.v. Het Hart van Boeddha's leer. Florry

    BeantwoordenVerwijderen