Pagina's

woensdag 8 oktober 2014

20 september De Bel

De eerste grote sanghabijeenkomst na de zomer ging over de bel. Sujata schreef bij de bijeenkomst:

De bel uitnodigen
De bel is als de stem van de Boeddha, die je uitnodigt om “thuis” te komen, dat wil zeggen in het hier en nu.

De (kleine) bel op de palm van je linkerhand leggen, de hand op ooghoogte houden. Je hand is open en vlak en kun je vergelijken met de bladeren van een lotusbloem. De bel is als het hart van de bloem, een juweel. De mantra “Om mani padme hum” betekent: een juweel in het hart van de lotusbloem. Mani= juweel. padme= in de lotus.

Terwijl je dit visualiseert adem je twee keer in en uit en zegt of denkt:
In:        Lichaam, spraak en geest zijn in volmaakte eenheid
Uit:      Ik stuur mijn hart mee met het geluid van de bel
In:        Mogen allen, die het horen, wakker worden uit hun vergetelheid (=verstrooidheid, het tegenovergestelde van volle aandacht)
Uit:      En alle angst en verdriet overstijgen.

Dan de bel wakker maken, een half geluid ( Ɑ )
Minimaal 8 seconden (een in- en uitademing) wachten om je voor te bereiden op het geluid
van de bel.
In:        stoppen van alle gedachten en praten
Uit:      alle spanning loslaten en naar de ademhaling terug te keren.
De belmaster wacht tot iedereen klaar is, eventueel langer dan 8 seconden.

1 e volle geluid ( O )

Hierna 3 x in en uitademen. (24-30 seconden)
In:        Luister, luister..
Uit:      Dit prachtige geluid brengt me terug bij mijn ware thuis (hier en nu)

In:        Ik keer terug naar mijn lichaam                   
Uit:      En breng mijn lichaam tot rust, laat spanningen los

In:        Ik ben me bewust van mijn gevoelens
Uit:      Ik breng mijn gevoelens tot rust

2 e volle geluid ( O ): idem

3 e volle geluid ( O ): idem

Samenvattend:
iu- iu- Ɑ - iu- O –iu-iu-iu- O- iu-iu-iu- O – iu-iu-iu

Daarna de bel terugzetten en buigen om te bedanken voor het herstellen van vrede en
welzijn in je lichaam en gevoelens.

Dit is wat Thay vertelde over de bel op 22 augustus 2014:

           

Geleide meditatie

Ik adem in en breng lichaam, spraak en geest in volmaakte eenheid
Ik adem uit en stuur mijn hart mee met het geluid van de bel.

IN:       lichaam, spraak en geest in volmaakte eenheid
UIT:     hart mee met geluid van de bel

Ik adem in en wens: mogen allen, die dit horen, wakker worden uit vergetelheid
Ik adem uit en wens: mogen zij angst en verdriet transformeren en overstijgen

IN:       wakker uit vergetelheid
UIT:     angst en verdriet overstijgen

Ik adem in en luister intens naar de bel
Ik adem uit en keer terug naar mijn ware thuis, het hier en nu

IN:       luister naar de bel
UIT:     keer terug naar mijn ware thuis

Ik adem in en ben me bewust van mijn lichaam
Ik adem uit en ontspan mijn lichaam

IN:       bewust van mijn lichaam
UIT:     ontspan mijn lichaam

Ik adem in en ben me bewust van mijn gevoelens
Ik adem uit en breng mijn gevoelens tot rust

IN:       bewust van gevoelens
UIT:     gevoelens tot rust

Ik adem in en bedank de bel, de stem van de Boeddha
Ik adem uit en geniet van herstel van vrede en rust in mijzelf

IN:       bedank de bel

UIT:     genieten van vrede en rust

Geen opmerkingen:

Een reactie posten