Pagina's

maandag 21 november 2011

No impact, slot

De tijd vliegt. Het is alweer dagen geleden dat we ons bezig hielden met No Impact Week. Colin Beaven geeft tien tips om ook na deze ene week aandacht te houden voor je 'impact'.

1. Eet geen vlees.
De vleesindustrie (het woord alleen al) legt meer druk op het klimaat dan vele andere industrieen. Ik heb ooit gelezen dat als iedereen één of twee dagen geen vlees eet, we een werelddeel aan landbouwgrond over houden. Het Boeddhisme vraagt ons om respectvol om te gaan met mensen en dieren. Meer landbouwgrond betekent dat onze medemensen in armere gebieden meer te eten hebben. En als we geen dieren meer eten, hoeven ze niet te worden opgesloten in dierenflats om te zorgen dat wij er zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk van kunnen opeten.

2. Drink geen water meer uit flessen.
Ik denk dat dat er in Nederland misschien minder toe doet dat in Amerika, maar dat weet in niet zeker. In ieder geval is al het plastic een enorme belasting voor de generaties na ons. Een lichtpuntje: bij mijn ecosupermarkt zijn de karretjes gemaakt van hergebruikte plastic flessen. Er kunnen dus ook mooie dingen mee worden gedaan.

3. Houd ecozondag
Gebruik een dag, middag of zelfs maar een uur per week geen apparaten en elektriciteit. Beantwoord je telefoon niet, kook niet, etc. En koop niets. In andere woorden, geef jezelf en de planeet wat rust op dit terugkerende moment. Probeer het eens een maand en zie wat het je oplevert! Kortom, kies voor rust, verstilling een aandacht voor het moment.

4. Geef een deel van inkomen weg
Voor wie het zich kan veroorloven. Er zijn genoeg doelen om uit te kiezen. Ik heb persoonlijk gekozen voor het steunen van meisjes in ontwikkelingslanden. De ervaring leert dat zij vaak voor de gezinnen zorgen en het inkomen moeten verdienen. Als zij een goede opleiding hebben en zelfstandig kunnen zijn, leggen we de basis voor een sterke, nieuwe generatie. Dat is mijn hoop en daar geef ik mijn geld aan. Een collega van mij geeft geld aan het MS fonds. Hij ziet bij zijn vrouw hoe groot het lijden is dat die ziekte brengt. Zo kiest ieder een doel dat bij hem of haar past en zorgt ieder op zijn manier voor de mensen, de dieren, de planten en de mineralen.

5. Kom er op eigen kracht: pak de fiets of ga lopen.
Afgelopen zondag had ik een prachtige meditatieve wandeling met Didi van de Sangha. Wat mooi is dat toch! Zo kunnen genieten van mist, weerspiegeling in het water, nieuwsgierige schapen en de warmte van de eerste zonnestralen. Wie had gedacht dat het geluid van voetstappen in herfstbladeren zo mooi zou zijn!

6. Produceer minder afval
We zadelen onze medemens en de natuur op met een groot probleem met al ons afval. Ieder plastic zakje minder is er één. En als we het allemaal in de gaten houden, hebben we zó heel veel plastic uitgespaard.

7. Bouw een gemeenschap op
Aandacht voor anderen, aandacht voor mensen in nood maar ook aandacht voor vrienden en familie. Het is vaak maar één mailtje, één telefoontje of één kaartje. ( en één TVprogramma minder?)

8. Neem je principes mee naar je werk
In een eerder blog vertelde ik over een van de leden van de Sangha die haar mok meenam naar haar werk: dat is een goed voorbeeld. Misschien is het een beter idee om je principes overal mee naar toe te nemen, maar het werk is een goed begin.

9. Besteed de tijd die je normaal TV kijkt aan ecoservice.
De gemiddelde Nederlander kijkt een paar uur per dag TV. In die tijd kun je geweldig veel! Het zou spannend zijn om te zien wat dat voor de gemeenschap kan betekenen.

10. Geloof erin dat je het verschil kunt maken.
Dat spreekt voor zich.

Duurzaamheid en voorzichtigheid met grondstoffen is een thema dat naadloos aansluit bij het Boeddhisme. Met deze week, en ook met de 10 tips ben ik nog niet klaar. Er is nog veel te winnen voor de natuur. Volgend jaar bij de No Impact Week kom ik er op terug. Of eerder, maar dat weet ik nog niet.

Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten