Pagina's

donderdag 10 november 2011

No impact week - de eerste dagen

Zondag gaat over kopen. Wat koop je, waarom doe je het? Hoeveel dingen koop je die je maar heel kort gebruikt? En wat doe je er daarna mee? Het blijkt dat we niet zoveel kopen en als we het doen, is dat met aandacht. Dat ik wat ik terug krijg. Opruimen en met weinig spullen leven vinden we prettig. Het geeft een gevoel van onafhankelijkheid. Maar daarnaast is er soms gewoon de bittere financiele noodzaak om niet te kopen. 

Zelf heb ik net een maand lang meegedaan met de d'ruitdaging: een initiatief van het bureau Yourganize. Elke dag kwam er een opdracht om iets uit te zoeken. Hoeveel flessen bodylotion heb je, hoeveel pennen slingeren er in je huis, hoeveel spullen heb je staan die je eigenlijk niet gebruikt? Ik heb heel veel weggegeven, weggebracht naar de kringloop en een enkel ding weggegooid. Ik ken dus het gevoel waar de anderen heb over hebben: de bevrijding als je minder spullen hebt. 
Met aandacht kopen is ook fijn. Bij de muziekwinkel Carillion in de luistercabine uitvoeringen van de bepaald muziekstuk vergelijken tot ik de beste gevonden heb. Dat is altijd een heerlijk moment. En de CD's blijf ik luisteren.

Maandag is afvaldag.
Wat gooien we weg? Ik had veel groenteschillen. In Groningen wordt het groenafval niet apart opgehaald. Dat is erg jammer. Ik overweeg een wormenbak te maken. Er staan voldoende voorbeelden op Internet.
Een van ons nam een eigen beker mee naar haar werk. Er werd om gelachen, maar ze is niet de enige die het doet. Er is nog een collega, en wie weet hoe sterk je samen staat.

Ook hier weer de kwestie van het geld. Sap in pakken is goedkoper dan sap in flessen. Welke afweging maak je dan, als je het niet breed hebt? De optimist zou zeggen dat no impact leven goedkoper is, maar dat hoeft niet te gelden voor mensen die al vegetarisch eten en losse groenten kopen. Dat is dus voor ieder een andere afweging. Maar het is in ieder geval een afweging

Ik zelf heb de zakjes van de groenten en het papier van de kaas bewaard voor de volgende keer dat ik boodschappen doe. Ik heb gevraagd in de winkel of het een probleem was, maar dat was het niet. Oh, ja, van de koffie (die ik los koop) heb ik het zakje ook bewaard. Ik ben benieuwd hoe ze kijken als ik daar de volgende keer mee aan kom.....

Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten