Pagina's

donderdag 3 november 2011

No impact week - 1

Een paar jaar geleden probeerde Colin Beavan een jaar lang zo te leven dat hij met vrouw en dochter 'klimaatneutraal' was: geen lift, geen airco, geen koelkast, geen taxi, geen metro, noem maar op. Maar ook: kaarslicht, zelf brood bakken, de boerenmarkt, fietstochten en de rust van een huis zonder TV. Hij schreef hierover een boek: No impact man.

De komende week is het No impact week, geinspireerd op Colins zoektocht. Als we zijn benadering leggen naast die van Thich Nhat Hanh, dan vallen de overeenkomsten op. De aandacht voor het kleine en het respect voor de medemens, de planten, de dieren en de mineralen. Als beginnend boeddhist leek het mij een leerzame oefening. Iedere dag van de week is er aandacht voor een ander onderwerp, zoals afval, water, energie en reizen.

Ik heb de sangha Groningen gevraagd om deze week samen met mij door te maken. En nu gaan we met een groep van vijf mensen aandachtig door de week. Ik zal op het blog vertellen wat we tegenkomen en wat we aanpassen aan onze leefwijze om met respect naast de planten, dieren, mineralen en onze medemens te leven.

Voor het begint wil ik een stukje vertalen uit het boek Walden van Thoreau.

Het zou een voordeel zijn om primitief te leven, maar in het midden van de beschaving, al was het maar om te leren wat de bruto levensbehoeften zijn geweest en de methoden die zijn gebruikt om ze te verkrijgen; of zelfs om te kijken in de oude kasboeken van kooplieden, om te zien wat dat mensen het meest kochten in de winkels, wat ze opgeslagen hebben, dat wil zeggen, wat de meest basale boodschappen waren. Want de verbeteringen door de eeuwen heen, hebben maar weinig invloed gehad op de essentiële wetten van het bestaan ​​van de mens, zoals onze skeletten, waarschijnlijk, niet te onderscheiden zijn van die van onze voorouders.

Ik ga een week lang op zoek naar mijn basis. Lees gerust mee.

Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten